Een scherp voorwerp (spijker, schroef, glas, etc.) kan de staalgordel beschadigen. Wanneer er vocht bij deze gordel komt gaat deze oxideren. Na enige tijd zal de hechting door deze oxidatie met het rubbermengsel sterk verminderen wat uiteindelijk separatie van het loopvlak tot gevolg kan hebben. Een band hoeft niet altijd vervangen te worden. Bij tijdige constatering van een lek kan in veel gevallen een band gerepareerd worden. Laat dit altijd door een vakspecialist uitvoeren.
Uit het oogpunt van veiligheid dienen moderne tubeless banden met staalgordelkarkas uitsluitend gerepareerd te worden als de band gedemonteerd is van de velg. De belangrijkste redenen daarvoor is, om voor reparatie eerst een inspectie aan de binnenzijde van de band uit te kunnen voeren. Dan pas kan worden beoordeeld, of de band tijdens het lek berijden geen verdere schade heeft opgelopen. Dan pas heeft men zekerheid, dat de gerepareerde band weer veilig ingezet kan worden.
In het groene gedeelte mag de band worden gerepareerd. In het blauwe, gele en rode gedeelte mogen alleen oppervlakte schade‘s gerepareerd worden: Let op:
• Een autoband mag maximaal 3 keer gerepareerd worden.
• De afstand tussen 2 schade’s moet minimaal 40 mm zijn.
Als het nodig en mogelijk is een band te repareren, moet dit zo spoedig mogelijk worden gedaan door een bandenspecialist, zodat structurele schade wordt voorkomen. Alle bandreparaties moeten worden toevertrouwd aan een deskundige die de volledige verantwoordelijkheid op zich neemt voor het onderzoek en het werk dat aan de band wordt verricht.